akavitalkeren@gmail.com

השארת הודעה מהירה

אומנות לחימה יהודית מסורתית

חלק 1

מהם השיטות המקבילות המרכיבות את אומנות לחימה יהודית מסורתית?

אומנות לחימה יהודית מסורתית ,התפתחה במהלך מחקר יסודי ומעמיק אודות אומנויות הלחימה, המורכבת ממערכת סגנונות ייחודית של מספר סגנונות אומנויות לחימה המוכחים כיעילים ביותר.

אומנות לחימה יהודית מסורתית, מספקת ללוחם במסלול ההכשרה שלו הגנה עצמית מאוזנת יעילה וחכמה, היוצרת את הליבה של כל אומנויות הלחימה.

קראטה שוטוקאן מסורתי-INTERNATIONAL TRADITIONAL KARATE FEDERATION

שוטוקאן (松涛館 , Shotokan) הוא זרם בקארטה שפיתח גיצ'ין פונקושי (1868-1957). שם העט של פונאקושי איתו חתם על שיריו היה "שוטו" שפרושו "גלי אורן" (התנועה של מחטי עץ האורן ברוח), בעוד משמעות המילה "קאן" היא "בית", השם "שוטוקאן" נכתב בידיי תלמידיו על שלט מעל הכניסה למקום בו פונאקושי אימן את תלמידיו. פונאקושי הביא 'רשמית' את הקראטה מאוקינווה ליפן עצמה, למרות שהיו מאמנים מאוקינווה שלימדו קארטה ביפן לפניו.

סמל השוטוקאן, טיגריס חסום במעגל, מסמל את העצמה האדירה והפראית בה מחזיק הלוחם עצמה המרוסנת ונמצאת בשליטה (מעגל), ומשוחררת אך ורק בעתות צרה.

מקורות

מאסטר פונאקושי התאמן בשני הסגנונות הפופולריים של קארטה האוקינאווי באותה תקופה: שוריי-ריו (Shoeri-Ryu) ושורין -ריו (Shorin-Ryu). אחרי שנים של אימונים בשני הסגנונות, הגיע פונאקושי לתובנה חדשה בקשר לאמנויות לחימה.

מאסטר פונאקושי שילב ושיפר את שני הסגנונות לתוך סגנון חדש ה"שוטוקאן", אף על פי שפונאקושי עצמו קרא לשיטה שלו בפשטות "קארטה" ("יד ריקה"). הקראטה שהוא העביר לתלמידיו הושפע משינויים שביצע אנקו איטוסו (Anko Itosu), ביניהם סדרת הקאטות "היאן".

בתוכנית הלימודים שלו, שינה פונאקושי את שמות הקאטות בניסיון להפוך את השמות מאוקינווה לשמות יפניים יותר. במקרים מסוימים שונו גם צעדים בקאטות עצמן, שנלקחו כאמור משוריי-ריו ומשורין-ריו והובאו אל תוך השוטוקאן. דוגמה לשינוי בקאטה ניתן לראות ב-"ניג'ושיהו" בה נוספו בעיטות צדדיות. כמו כן, ישנן קאטות שמקורן רחוק ועתיק, כמו "שינטה", שככל הידוע, מקורה נמצא הרחק בפורמה סינית ממאה מוקדמת הרבה יותר.

על מנת להבין טוב יותר את הכתוב בערך זה, ניתן להיעזר ברשימת המונחים המקובלים שלהלן.

מונח אנגלית קאנג'י משמעות
קראטה Karate 空手 אמנות לחימה יפנית (מילולית: יד ריקה)
קראטקא KarateKa 空手家 אדם המתאמן בקראטה
דו Do דרך
דוג'ו Dojo 道場 המכון בו מתאמנים (מילולית: המקום של הדרך)
שיהאן Shihan 師範 מאמן בכיר
סנסיי Sensei 先生 מאמן/מורה
סנפאי Senpai 先輩 תלמיד בכיר
גי Gi 衣 או 着 תלבושת
קיו Kyu דרגות מתחת לחגורה שחורה ,בספירה יורדת מקיו 9 (חגורה לבנה) לקיו 1 (חגורה חומה)
דאן Dan דרגות החל מחגורה שחורה ומעלה (חגורה שחורה שווה לדאן 1)
ריי Rei קידה
אוס Osu 押忍 הכרה (משמש כמעין הצדעה)
יוי Yoi 用意 התכוננו (בציווי)
האג'ימה Hajime 始め התחילו (בציווי)
יאמה Yame 止め עצרו (בציווי)
מוואטה Mawatte 回って הסתובבו (בציווי)
נראנדה Narande 並んで הסתדרו בשורה (בציווי)
קיהון Kihon 基本 בסיס
קאטה Kata 型 או 形 סדרת תנועות ידועות מראש (בדרך כלל 20-40) המדמות קרב עם יריב דמיוני בשוטוקאן יש 26 קאטות שונות כשעל מנת לקבל חגורה שחורה-דאן 1 יש להבחן על 14 קאטות
קומיטה Kumite 組手 קרב
זאנשין Zanshin 残心 מוכנות נפשית
וואזה Waza טכניקה
אוצ'י Uchi   מכה או מבפנים החוצה
אוקה Uke 受け חסימה
גרי Geri בעיטה
צוקי Tsuki 突き אגרוף
דאצ'י Dachi עמידה

מאפיינים

האימון בדרך כלל מחולק לשלושה חלקים עיקריים: קיהון (בסיס), קומיטה (קרב) וקאטה (תבניות של תנועות). טכניקות השוטוקאן בקיהון מאופיינות בעומק ובעמידות עמוקות המעניקות יציבות, תנועות חזקות ומחזקות את הרגליים. בשוטוקאן לא משתמשים בכוח, כי אם ב"קימה", שהוא המשקל ומרכז הכובד של הגוף, מפני שתנועה הנובעת מהקימה, מנצל את כל משקל הגוף, והיא חזקה מתנועה הנובעת משרירי היד או הרגל בלבד. בקרבות משתמשים באותן עמידות בסיסיות הנלמדות בקיהון, אך עם הזמן נעשים יותר חופשים וגמישים. נאמר כי פונאקושי מצא כי אמנויות לחימה מסורתיות מתמקדות יותר מדי בקרב, והחליט לשים יותר דגש על בריאות, נשימה, שחרור אנרגיה ושליטה יוצאת דופן בגוף ובנפש. ניתן להתייחס לשוטוקאן כאמנות לחימה 'קשה' ומוחצנת'.

לפני שהקים את ה-JKA (התאגדות הקראטה של יפן), מאסטר פונאקושי הניח עשרים עקרונות שלקראטה, שיוצרים את הבסיס של האומנות. בתוך העקרונות הללו, המבוססים על בושידו ועל זן, טמונה הפילוסופיה של השוטוקאן

עשרים העקרונות (בתרגום חופשי)

  • לעולם אין לשכוח: קראטה מתחיל בריי (קידה) ונגמר בריי (ריי משמעו גם כבוד ביפנית).
  • אין התקפה ראשונה בקארטה.
  • קארטה תומך בצדק.
  • תחילה יש להבין את עצמך, ואז להבין את האחרים.
  • האומנות של פיתוח המחשבה חשובה יותר מאשר האומנות של ביצוע הטכניקות.
  • המחשבה צריכה להיות משוחררת.
  • צרה – מקורה ברשלנות.
  • אל תחשוב כי קארטה משתייך רק לדוג'ו.
  • אימון קארטה דורש חיים שלמים.
  • הפוך כל דבר לקראטה, שם טמון הפלא.
  • קארטה אמיתי הוא כמו מים חמים, הוא מתקרר אם לא מקפידים לחמם אותו.
  • אל תחשוב על ניצחון, חשוב על לא להפסיד.
  • סגל את עצמך בהתאם ליריב.
  • תוצאת הקרב תלויה בשליטה אישית.
  • דמיין כי הידיים והרגליים הן חרבות.
  • ברגע שעוזבים את הביטחון שמעניק הבית, ישנם מיליון אויבים.
  • יציבות הן בשביל המתחיל, אחר כך הן תנוחות טבעיות.
  • בצעו את הקאטה נכונה, הקרב האמיתי הוא עניין אחר.
  • אל תשכח את הדינאמיקה של העוצמה, האלסטיות של הגוף והמהירות של הטכניקה.
  • תמיד תהיה טוב ביישום של כל דבר שלמדת.

השפעה על שיטות אחרות

פונאקושי לימד את שיטת הקראטה שלו בדוג'ו שנקרא "שוטוקאן" (ומכאן שם השיטה). בתוך הדוג'ו נוצרה התאחדות שנקראה "שוֹטוֹקאי"("שוטו" – שם העט של פונאקושי, "קאי" – קבוצה). לאחר מותו של מאסטר פונאקושי בשנת 1957 תלמידיו התפצלו לשתי קבוצות – שוטוקאןושוטוקאי. עם הזמן השוטוקאי הפכה לשיטה בפני עצמה כאשר שיגרו אגאמי (1912-1981), שהיה תלמיד של פונאקושי והשתייך לשוטוקאי, שינה עקרונות מסוימים בקראטה שלמד מפונאקושי ואת דרכי התרגול שלו.

מאסוטאצו אויאמה (1923-1994), מייסד הקראטה קיוקושינקאי, היה תלמיד של מאסטר פונאקושי. הוא שאב מהשוטוקאן דברים רבים שעזרו לו בבוא העת לפתח שיטה משלו. אויאמה אף הכניס לקיוקושין מספר קאטות של שוטוקאן (עם שינויים קטנים), ביניהן סדרת הקאטות "היאן", שאת שמן החזיר לשם האוקינאווי – "פינאן", קאנקו (דאי) ועוד.

יש לכם שאלות?

השאירו פרטים ונחזור אליכם

השאירו לנו את הפרטים הבאים

מבטיחים לחזור בהקדם:

קידום אתרים אורגני קידום אתרים אורגני